GPSJAM — це онлайн-карта, створена Джоном Вайзманом (@lemonodor) у липні 2022 року, яка відображає можливі перешкоди для GPS-сигналів на основі даних, отриманих від ADS-B Exchange. Вона використовує звіти літаків про точність їхньої навігації, щоб показати райони, де можуть спостерігатися збої супутникових сигналів.
Як працює карта? Багато сучасних літаків передають інформацію про точність своєї навігаційної системи, яка найчастіше базується на GPS.
GPSJAM аналізує ці дані за 24 години та відображає їх у вигляді шестикутників різного кольору:
Зони з високою кількістю літаків, що фіксують погану точність, зазвичай збігаються з районами відомих чи ймовірних перешкод для GPS.
Джерело даних
Карта використовує інформацію, отриману з ADS-B Exchange — мережі ентузіастів, які приймають радіоповідомлення літаків. Дані обробляються через API, що дозволяє автоматично будувати карту можливих перешкод для GPS.
Чи карта враховує інші навігаційні системи?
ADS-B дані не вказують, який саме тип навігаційної системи використовується — це може бути не лише GPS, а й інші системи GNSS (ГЛОНАСС, BeiDou, Galileo) або навіть інерціальна навігація (INS). Проте оскільки більшість літаків використовують саме GPS, карта в першу чергу відображає проблеми з його сигналом.
Чи завжди червоні зони означають глушіння?
Ні. Високий рівень навігаційних помилок може свідчити про перешкоди, але сама карта не визначає їхню причину. Окрім військового глушіння, серед можливих причин:
Конфліктні зони з частими перешкодами GPS GPS-глушіння регулярно фіксується у таких регіонах:
Нові дані завантажуються кожні 24 години після півночі за UTC, забезпечуючи актуальність інформації про можливі перешкоди для навігації.
GPSJAM — це корисний інструмент для моніторингу стану супутникової навігації, особливо в регіонах із підвищеною ймовірністю глушіння GPS.